Podsumowanie "Akcji Zima 2017/2018"
Protokół ze spotkania dotyczącego podsumowania zimowego utrzymania dróg i chodników na terenie gminy Prudnik w sezonie zimowym 2017/2018 oraz przygotowań do letniego utrzymania dróg, placów, parkingów i chodników na obszarze gminy Prudnik w sezonie letnim 2018, które odbyło się w Urzędzie Miejskim w Prudniku dnia 06.04.2018 r.
W dniu 6 kwietnia 2018 r. Wydział Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rolnictwa zorganizował spotkanie przedstawicieli gminy z zarządcami dróg przebiegających przez teren miasta i gminy Prudnik, zarządcami nieruchomości leżących przy ciągach drogowych (Zarząd Budynków Komunalnych, Towarzystwo Budownictwa Społecznego, Spółdzielnia Mieszkaniowa, Wodociągi i Kanalizacja w Białej sp. z o.o.), z Policją, Strażą Miejską, Gminnym Centrum Reagowania i Porządku Publicznego a także przedstawicielem firmy Info-Tech spółka cywilna Jacek Żymełka, Włodzimierz Wolny zajmującej się Strefą Płatnego Parkowania na terenie Prudnika – lista obecności w aktach sprawy.
W imieniu Gminy Prudnik zaproszone osoby przywitał Zastępca Burmistrza Pan Stanisław Hawron, który podziękował wszystkim za dobrą koordynację prac i wyraził swoje zadowolenie ze współpracy w zakresie łagodzenia skutków zimy 2017/2018. Przedstawił również zakres tematów jakie winny być omówione na naradzie, a także podstawowe wymagania wobec zarządców dróg, chodników i parkingów wynikające z przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Prudnik.
Następnie zarządcy dróg i nieruchomości leżących przy drogach przedstawili swoje uwagi dotyczące utrzymania zimowego dróg i chodników na terenie miasta i gminy.
W imieniu poszczególnych jednostek głos zabrali:
- Marceli Grzejszczak - G D D K i A w Opolu , Rejon w Nysie
- Henryk Koźlik – Starostwo Powiatowe w Prudniku
- Władysław Podróżny – Zarząd Budynków Komunalnych w Prudniku
- Ewelina Kirnicka – Towarzystwo Budownictwa Społecznego
- Wojciech Kędra – Spółdzielnia Mieszkaniowa w Prudniku
- Wojciech Dancewicz – Zakładu Usług Komunalnych w Prudniku
- Damian Smolski – Komenda Powiatowa Policji w Prudnika
- Zbigniew Trentkiewicz – Straż Miejska w Prudniku
- Mirosław Banaś – Gminne Centrum Reagowania i Porządku Publicznego.
Podziękowano za dobrą współpracę podczas łagodzenia skutków zimy 2017/2018 oraz przedstawione zostały uwagi i niedociągnięcia, które wystąpiły w czasie sezonu zimowego.
Pan Marceli Grzejszczak przedstawiciel GDDKiA stwierdził, że zima nie była uciążliwa i przebiegała bez problemów jak i skarg..
Od 23 kwietnia 2018 r. zostaje zamknięty most na ul. Batorego. Obecnie trwają prace związane z wykonaniem drogi dojazdowej do budowanego mostu tymczasowego.
GDDKiA w roku bieżącym będzie prowadzić pozimowe remonty cząstkowe dróg do 15 maja br. oraz będzie prowadzić letnie utrzymanie dróg między innymi:
- mechaniczne zamiatanie jezdni – raz w miesiącu
- zamiatanie nawierzchni chodników – raz do roku
- kompleksowe zbieranie śmieci z pasa drogowego trzy razy w sezonie
- koszenie traw, oczyszczanie wpustów ściekowych, mycie oznakowania oraz odnowienie oznakowania poziomego w miarę potrzeb.
Komendant Straży Miejskiej Pan Zbigniew Trentkiewicz wspomniał o konieczności częstszego sprzątania ul. Batorego na wysokości ulicy Morcinka oraz parkingu samochodowego przy drodze. Konieczne też jest częstsze czyszczenie przez właściciela drogi /GDDKiA/ studzienki kanalizacyjnej przy ul. Wiejskiej w sąsiedztwie ulicy Jesionkowej.
Pan Mirosław Banaś zwrócił uwagę również na godziny opróżniania koszy przy drodze krajowej. Dla bezpieczeństwa pracowników jak również użytkowników drogi prosi się o wykonywanie tych prac rano lub popołudniu.
W odpowiedzi przedstawiciel GDDKiA zauważył, że ważne jest sprzątanie terenów przyległych, które niejednokrotnie są przyczyną zatykania się studzienki.
Przedstawiciel Starostwa Powiatowego Pan Henryk Koźlik potwierdził, iż zima była łagodna i powiat prudnicki przystąpił już do letniego utrzymywania. Opróżnianie koszy odbywa się w piątki i poniedziałki. Koszenie na terenie miasta w miarę potrzeb i zgłoszeń.
Zastępca Burmistrza odniósł się jeszcze do zimowego odśnieżania chodnika powiatowego przy ul. Dąbrowskiego. Chodnik powinien być odśnieżany do Chocimia, a zazwyczaj prace były wykonane na wysokości drogi tzw.„trzech dębów”.
Przedstawiciel Spółdzielni Mieszkaniowej zwrócił uwagę na małą ilość koszy przy drodze powiatowej między "Lidlem" a "Biedronką".
Władysław Podróżny poinformował, że brak było zgłoszeń dot. zimowego utrzymania terenów należących do ZBK. Utrzymywanie terenów należących do ZBK realizowane jest przez swoich pracowników lub osoby odpracowujące wyroki. Koszenie w okresie letnim ok. 4 – 5 razy.
Tereny należące do Spółdzielni Mieszkaniowej sprzątane są przez pracowników ZUK. Zwiększenie częstotliwości wywozu odpadów wielkogabarytowych poprawiło wizerunek terenów należących do Spółdzielni Mieszkaniowej.
Tereny należące do Towarzystwa Budownictwa Społecznego w Prudniku są sprzątane przez pracowników ZBK i ZUK.
Pan Stanisław Hawron zwrócił uwagę na parkujące samochody na trawnikach. Dużym problemem w mieście jest też wynoszenie gruzu i składowanie go na zieleńcach. Prośba do służb mundurowych o reagowanie.
Pomimo, że zima była łagodna na terenie miasta i gminy Prudnik Zakład Usług Komunalnych wysypał 500 t piasku i 20 t soli. Prezes ZUK Pan Wojciech Dancewicz poinformował, że 95 % miasta jest już posprzątane po zimie. Na terenach zielonych aktualnie kończy się napowietrzanie i nawożenie. Koszenie w okresie wiosennym i letnim odbywać się będzie w miarę potrzeb.
Z-ca Burmistrza podziękował wszystkim przybyłym na spotkanie za wkład w czystość i bezpieczeństwo naszego miasta. Zaproponował również wspólne oczyszczanie i odśnieżanie miasta w przyszłym sezonie, aby ww. działania prowadzone były w sposób skoordynowany.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała:
Dorota Świgost